Slider

Historia i zasady gry

Historia bowlingu:
Mało kto wie, że kręgle są jednym z najstarszych sportów na świecie, którą fascynowali się już Starożytni Egipcjanie. W grobowcach Faraonów znaleziono kamienne kule i kręgle. Najstarsze ślady uprawiania tej dyscypliny sportu sięgają aż do 3200 lat przed naszą erą. Istnieją natomiast przypuszczenia, iż tę formę zabawy mogli uprawiać już jaskiniowcy.

 

Prawdopodobnie jest to gra tak stara, jak kultura człowieka. Królowie angielscy Edward II i Ryszard II stwierdzili, że ich poddani poświęcają tej grze zbyt wiele czasu i po prostu jej zakazali. Prohibicja oczywiście nie poskutkowała. Sentyment Wyspiarzy jednak był znikomy w porównaniu do miłości jaką darzyli kręgle Niemcy. Traktowali oni kręgle nie tylko jako zabawę, ale również jako doskonałą wróżbę: kto strącił wszystkie kręgle, z pewnością był poczciwym człowiekiem. Komu się nie udało - musiał przejść ordalia, czyli dalsze testy lub ponieść pokutę...

 


Bowling, który znamy obecnie narodził się w Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX wieku. Kręgle trafiły do Ameryki wraz z holenderskimi osadnikami, jako gra w "9 słupków". Legenda głosi, że gra w obecnej formie powstała wtedy, gdy w 1840 r. prawo stanu Connecticut zabroniło grać w 9 kręgli ze względu na jej coraz bardziej hazardowy charakter. Aby ominąć ten zakaz, do dotychczasowej  liczby kręgli dodano jeszcze jeden - i tak pozostało już do dnia dzisiejszego.


Pierwsze spisanie zasad gry nastąpiło 9 września 1895 roku. Wtedy też powstał pierwszy na świecie związek bowlingowy.
Jednakże gwałtowny wzrost zainteresowania nastąpił dopiero 50 lat później, w 1945 roku, kiedy to powstała pierwsza maszyna ustawiające kręgle i podająca kule.

Obecnie w bowling gra ponad 150 milionów ludzi w ponad 90 krajach. 50 milionów ludzi uprawia ten sport wyczynowo! 

Zasady gry:

 
Gra składa się z 10 rund. Podczas jednej rundy można wykonać maksymalnie dwa rzuty kulą. Na początku każdej rundy gracz stara się strącić wszystkie 10 kręgli ustawionych na końcu toru w kształcie trójkąta, czyli "zamknąć ramkę". Jeżeli mu się to udaje za pierwszym razem - rezultatem jest tzw. strike i runda jest zakończona. Jeśli natomiast nie wszystkie kręgle zostaną strącone za pierwszym razem gracz ma jeszcze jeden rzut. Jeżeli uda się strącić pozostałe kręgle rezultat nazywa się spare, natomiast jeśli wciąż pozostają niestrącone kręgle jest to tzw. open frame, czyli ramka jest otwarta - gracz otrzymuje tylko tyle punktów, ile strącił kręgli.

Każdy zbity kręgiel to jeden punkt. Najwyżej punktowane są strike gdyż otrzymane punkty sumują się - 10 punktów za rzut oraz dodatkowe punkty z dwóch następnych  rzutów. W przypadku rzucenia spare gracz otrzymuje 10 punktów oraz dodatkowe punkty z kolejnego rzutu. Jeśli zawodnik zamknął ostatnią, 10 ramkę uzyskuje prawo do jeszcze dwóch rzutów (przy strike) lub jednego (przy spare).

Maksymalna liczba zdobytych punktów podczas jednej rozgrywki wynosi 300 pkt. Jest to gra, podczas której gracz rzuca 10 razy z rzędu strike.

Strike: wszystkie 10 kręgli strącone za pierwszym razem. Gracz otrzymuje maksymalną liczbę - 10 punktów oraz dodatkowo łączną liczbę punktów zdobytych podczas dwóch następnych rzutów kulą.
Spare: wszystkie 10 kręgli strącone w jednej rundzie. Gracz otrzymuje 10 punktów za rundę oraz dodatkowo liczbę punktów zdobytych podczas następnego rzutu.
Open Frame: w trakcie jednej rundy nie zostały strącone wszystkie kręgle. Gracz otrzymuje tyle punktów, ile strącił kręgli.
Miss: gracz w ogóle nie trafia w kręgle w trakcie rundy.

Parametry kuli:
Do wykonywania rzutów używa się kul z nawierconymi otworami na palce – kciuk, środkowy oraz serdeczny. Kule mają różną wagę - od 6 do 16 funtów (2,72 - 7,20 kg) - oraz różną średnicę otworów.

Parametry kręgla:
Wysokość 15 cali (38 cm); waga od 3 funtów 6 uncji do 3 funtów 10 uncji (1,53 - 1,64 kg). Kręgle ustawiane są na bazie trójkąta. Kręgiel stojący na czele nazywany jest "headpin". Kręgle numerowane są od lewej strony do prawej, od czoła do tyłu.

Parametry toru:
Tor jest wykonany z tworzywa o specjalnych właściwościach, odpornego na uderzenia i ścieranie. Długość toru wynosi 60 stóp (18,3 m) licząc od linii rzutu/faulu do pierwszego kręgla - "headpin"; szerokość między 41 a 42 cale (104 - 106,6 cm). Linia rzutu/faulu to linia, której nie można przekroczyć wykonując rzut. Jeżeli gracz przekroczy tą linię, komputer nie zaliczy rzutu, informując o popełnieniu faulu.