Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich stosowane przez Centrum U7 oraz Salę Zabaw Amazonia Gdynia, wdrożone przez Firmę Zarządzającą: EMKA A.KRZYWICKI, M.KRZYWICKI, SPÓŁKA KOMANDYTOWA, z siedzibą w Olpuch 10, 83-430 Stara Kiszewa, zarejestrowaną pod numer KRS 0001063805, NIP 5911720486, REGON 52674035600000 [dalej: „ EMKA Sp. k.”].

PREAMBUŁA

EMKA Sp. k. zobowiązuje się do stworzenia środowiska, w którym dzieci i młodzież mogą bawić się bezpiecznie i swobodnie, jednocześnie chronione przed wszelkimi zagrożeniami fizycznymi, psychicznymi, emocjonalnymi oraz moralnymi.
EMKA Sp.k. zobowiązuje się do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa i wdrożenia odpowiednich standardów ochrony małoletnich, które będą monitorowane i stale udoskonalane. W trosce o dobro małoletnich, niniejszy dokument określa zasady, procedury i standardy ochrony, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w każdym aspekcie działalności Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia. Wszelkie działania są podejmowane z pełnym poszanowaniem praw dziecka i zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi celem stworzenia bezpiecznej przestrzeni, zapewniającej ochronę przed krzywdzeniem.

SPIS TREŚCI
PREAMBUŁA
I. SŁOWNIK POJĘĆ
II. PODSTAWY PRAWNE POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH
III. CEL WDROŻENIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
IV. ZASADY OGÓLNE
V. ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH
VI. ZASADY REKRUTACJI I WYMAGAŃ PERSONELU
VII. BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY PERSONELEM A MAŁOLETNIM
VIII. PROCEDURY INTERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIE LUB PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH
IX. BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI
X. PROCEDURA INTERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO PRZEZ INNEGO MAŁOLETNIEGO
XI. OCHRONA DANYCH I WIZERUNKU MAŁOLETNICH
XII. MONITOROWANIE AKTYWNOŚCI W SIECI ORAZ NA URZĄDZENIACH ELEKTRONICZNYCH
XIII. MONITOROWANIE I AKTUALIZACJA STANDARDÓW
XIV. ZASADY UDOSTĘPNIANIA STANDARDÓW
XV. SPOSÓB DOKUMENTOWANIA ORAZ PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO

I. SŁOWNIK POJĘĆ

  1. Firma Zarządzająca – Spółka EMKA A.KRZYWICKI, M.KRZYWICKI SPÓŁKA KOMANDYTOWA., z siedzibą w Olpuchu 10, 83-430 Stara Kiszewa, zarejestrowana pod numer KRS 0001063805, NIP 5911720486, REGON 52674035600000, zarządzająca Centrum U7 oraz Salą Zabaw Amazonia Gdynia;
  2. Centrum U7 – Kręgielnie Centrum U7 położone w: Gdańsku Śródmieściu (pod Placem Dominikańskim, 780-844 Gdańsk), U7 Gdańsk Wrzeszcz (Galeria Handlowa Metropolia, Ul. Kilińskiego 4, 80-452 Gdańsk), U7 Gdynia (ul. Świętojańska 133, 81-404 Gdynia);
  3. Sala Zabaw Amazonia Gdynia – Sala Zabaw Amazonia Gdynia, położona w Gdyni (ul. Świętojańska 133, 81-404 Gdynia);
  4. Personel – wszystkie osoby zatrudnione przez Firmę Zarządzającą, niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia lub współpracy, które świadczą pracę lub usługi w Centrum U7 lub oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia;
  5. Kierownik – Personel pełniący funkcje kierownicze w Centrum U7 lub Sali Zabaw Amazonia Gdynia;
  6. Gość – każda osoba odwiedzająca Centrum U7 lub Salę Zabaw Amazonia Gdynia;
  7. Ustawa – Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie Małoletnich;
  8. Małoletni – każda osoba fizyczna, która nie ukończyła 18 roku życia;
  9. Opiekun Małoletniego – osoba fizyczna, pełnoletnia sprawująca w momencie incydentu nadzór nad osobą małoletnią;
  10. Krzywdzenie Małoletniego – Jakiekolwiek działanie lub zaniechanie, które prowadzi do naruszenia integralności fizycznej, psychicznej, emocjonalnej lub moralnej małoletniego, w tym przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna oraz zaniedbanie;
  11. Standardy Ochrony Małoletnich – niniejszy dokument Standardów Ochrony Małoletnich w Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia;
  12. Asekuracja – Działania mające na celu wsparcie fizyczne małoletniego podczas korzystania z urządzeń lub atrakcji w Centrum U7 lub Sali Zabaw Amazonia Gdynia, zapewniające jego bezpieczeństwo i ochronę zdrowia;
  13. Przemoc fizyczna – Działania obejmujące przemoc cielesną, w tym uderzanie, popychanie, szarpanie, duszenie, kopanie;
  14. Przemoc psychiczna – Działania mające na celu wywołanie u małoletniego poczucia zagrożenia, niskiej wartości lub strachu, w tym groźby, wyzwiska, ośmieszanie, izolowanie;
  15. Seksualizacja – Każde działanie o charakterze seksualnym skierowane wobec małoletniego, obejmujące nieodpowiednie dotykanie, uwagi o charakterze seksualnym, eksponowanie treści o charakterze seksualnym;
  16. Treści niebezpieczne – Treści nielegalne lub szkodliwe dla zdrowia fizycznego lub psychicznego, takie jak pornografia, przemoc, działania promujące nielegalne aktywności, nawoływanie do samobójstw, samookaleczeń czy korzystania z substancji psychoaktywnych;
  17. Substancje psychoaktywne – Środki wpływające na funkcje psychiczne, takie jak narkotyki, alkohol, nikotyna oraz inne substancje odurzające;
  18. Dyscyplinowanie – Działania mające na celu korektę zachowania małoletniego, które powinny być dostosowane do jego wieku, rozwoju i sytuacji, bez użycia przemocy fizycznej, psychicznej czy emocjonalnej;
  19. Monitoring – Procedury i działania mające na celu identyfikowanie oraz kontrolowanie potencjalnych zagrożeń dla małoletnich, obejmujące systemy nadzoru i interwencji;
  20. Procedury interwencyjne – Zbiór kroków, jakie należy podjąć w przypadku rozpoznania krzywdzenia małoletniego, obejmujący zgłoszenie przełożonemu, dokumentację incydentu oraz współpracę z odpowiednimi organami, np. policją lub ośrodkami pomocy społecznej;
  21. Weryfikacja Personelu – Proces oceny kandydatów na stanowiska w Centrum U7, Sali Zabaw Amazonia Gdynia, który obejmuje sprawdzenie niekaralności i ewidencji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  22. Kontrola – Regularna ocena zgodności działań personelu z przyjętymi standardami ochrony małoletnich, mająca na celu monitorowanie przestrzegania zasad i eliminację naruszeń;
  23. Bezpieczny kontakt fizyczny – Kontakt fizyczny z małoletnim, dozwolony jedynie w uzasadnionych sytuacjach, np. asekuracja podczas korzystania z urządzeń i atrakcji w Centrum U7, Sali Zabaw Amazonia Gdynia, pomoc przy zakładaniu obuwia, wsparcie przy przejściu przez przeszkody, pomoc przy ustawianiu odpowiedniej pozycji do rzutu kulą w sytuacji, gdy małoletni ma trudności z jej utrzymaniem lub prawidłowym ruchem, udzielanie pierwszej pomocy, zawsze z poszanowaniem przestrzeni osobistej małoletniego, unikając niepotrzebnego, nadmiernego kontaktu;
  24. Przemoc rówieśnicza – Działania przemocowe między małoletnimi, w tym przemoc fizyczna, psychiczna, molestowanie seksualne, wykluczenie społeczne;
  25. Zgłoszenie incydentu – Proces zgłaszania naruszenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, obejmujący przygotowanie dokumentacji opisującej zaobserwowane objawy, działania podjęte przez personel oraz osoby, którym zgłoszono incydent;
  26. Odpowiedzialność dyscyplinarna – Konsekwencje, jakie ponosi personel w przypadku naruszenia obowiązków związanych z ochroną małoletnich, w tym brak reakcji na podejrzenie krzywdzenia;
  27. Zgoda na przetwarzanie danych – Zgoda wyrażona przez opiekunów prawnych na przetwarzanie danych osobowych i wizerunku małoletnich w celach takich jak marketing, dokumentacja pobytu;
  28. Bezpieczeństwo danych osobowych – Ochrona danych osobowych małoletnich przed nieautoryzowanym dostępem, zmianą, ujawnieniem lub utratą, przy użyciu środków technicznych i organizacyjnych;
  29. Naruszenie ochrony danych osobowych – Sytuacja, w której doszło do naruszenia zasad ochrony danych, co mogłoby prowadzić do ryzyka naruszenia praw lub wolności małoletnich.
  30. Udostępnienie standardów ochrony – Zasady dotyczące publicznego udostępniania Standardów Ochrony Małoletnich na stronie internetowej oraz w Recepcji Centrum U7, Sala Zabaw Amazonia w Gdynia;

II. PODSTAWY PRAWNE POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH

  1. Niniejsza Polityka powstała na gruncie przepisów prawa, ze szczególnym uwzględnieniem:
  • Ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606),
  • Ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.),
  • Ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.),
  • Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 ze zm.).
  • Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
  • Innych niż wyżej wymienione normy prawne, z których wynikają prawa i ochrona Małoletnich, a także ogólne zasad współżycia społecznego.

III. CEL WDROŻENIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

  1. Celem sporządzenia niniejszych standardów Ochrony małoletnich jest:
    1. Zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa i ochrony małoletnich korzystających z oferowanych przez Centrum U7 oraz Salę Zabaw Amazonia Gdynia atrakcji.
    2. Stworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska, wolnego od przemocy, nadużyć, oraz zaniedbań poprzez ustanowienie zasad i procedur interwencyjnych, które zapobiegają wszelkim formom krzywdzenia małoletniego w czasie korzystania z Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia;
    3. Zapewnienie wszystkim małoletnim przebywającym w Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia ochrony przed krzywdzeniem małoletniego i ustalenie procedur interwencyjnych w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz procedury udzielania wsparcia małoletnim;
    4. Zapewnienie personelowi niezbędnych informacji, aby umożliwić mu wywiązanie się z obowiązków w zakresie dbałości o dobro małoletniego i jego ochrony przed krzywdzeniem małoletniego;
    5. Zapewnienie małoletnim oraz opiekunom małoletnich niezbędnych informacji na temat zasad obowiązujących na terenie Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia, a także możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia małoletniego, przemocy fizycznej, psychicznej.
    6. Zapewnienie podejmowania działań określonych Standardami Ochrony Małoletnich również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez osoby dorosłe lub w przypadku wystąpienia przemocy rówieśniczej.

IV. ZASADY OGÓLNE

  1. Ochrona godności małoletnich
    Każdy małoletni ma prawo do poszanowania swojej godności, niezależnie od pochodzenia, płci, religii, orientacji seksualnej czy innych cech osobistych. Personel zobowiązany jest do zapewnienia małoletnim pełnej ochrony przed dyskryminacją i wszelkimi formami krzywdzenia.
  2. Bezpieczeństwo jako priorytet
    Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim korzystającym z usług Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia jest nadrzędnym celem. Obejmuje to eliminację zagrożeń fizycznych, psychicznych, emocjonalnych oraz moralnych.
  3. Obowiązek zgłaszania naruszeń
    Personel jest zobowiązany do natychmiastowego zgłaszania wszelkich niepokojących zachowań, podejrzeń lub incydentów dotyczących krzywdzenia małoletnich. Brak zgłoszenia takich sytuacji może stanowić naruszenie obowiązków pracowniczych i stanowić o odpowiedzialności dyscyplinarnej członka personelu.

V. ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH

  1. Objawy krzywdzenia fizycznego
    Personel Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia monitoruje objawy przemocy fizycznej, takich jak siniaki, rany, oparzenia, trudności w poruszaniu się lub nietypowe wycofanie się małoletniego z aktywności fizycznej.
  2. Objawy krzywdzenia psychicznego
    Symptomy przemocy psychicznej mogą obejmować nagłe zmiany nastroju, wycofanie społeczne, skrajne reakcje emocjonalne, jak również nadmierny lęk lub depresję.
    Personel zobowiązany jest do szczególnej czujności, wobec tego rodzaju objawów.
  3. Procedury interwencyjne
    Każdy pracownik, który zauważy ww. objawy krzywdzenia, jest zobowiązany do:

    1. Natychmiastowego zgłoszenia incydentu Kierownikowi;
    2. Sporządzenia notatki służbowej opisującej sytuację;
    3. W wypadku takiej konieczności, do współpracy z odpowiednimi instytucjami, takimi jak policja lub ośrodki pomocy społecznej.

VI. ZASADY REKRUTACJI I WYMAGAŃ PERSONELU

  1. Weryfikacja pracowników
    Każdy kandydat na stanowisko wymagające kontaktu z małoletnimi przed dopuszczeniem do pracy musi przejść szczegółową weryfikację, która obejmuje sprawdzenie przez firmę zarządzającą niekaralności oraz wpisów w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  2. Dbałość o wykwalifikowanie Personelu
    Firma Zarządzająca dba, aby personel, który ma bezpośredni kontakt z małoletnimi posiadał odpowiednie kwalifikacje do pracy, nie stwarzał zagrożenia dla małoletnich oraz posiadał odpowiednią wiedzę w zakresie:

    1. zasad bezpiecznego kontaktu z małoletnimi, w tym bezpiecznej asekuracji;
    2. zasad komunikacji z małoletnimi;
    3. zasad konstruktywnego dyscyplinowania;
    4. rozpoznawania objawów krzywdzenia małoletnich;
  3. Regularna kontrola
    Personel podlega systematycznej ocenie wewnętrznej mającej na celu monitorowanie przestrzegania zasad ochrony małoletnich. W przypadku naruszenia procedur, członek personelu może podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej.
  4. Obowiązek zapoznania się ze Standardami Ochrony Małoletnich przez Personel
    Personel Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia, który przy wykonywaniu swoich obowiązków ma lub może mieć bezpośredni kontakt z małoletnimi ma obowiązek zapoznać́ się ze Standardami Ochrony Małoletnich w dniu zawarcia umowy (bez względu na jej charakter), rozpoczęcia praktyki zawodowej czy stażu.
    Zapoznanie się z Standardami Ochrony Małoletnich personel potwierdza składając stosowne oświadczenie w tym zakresie.

VII. BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY PERSONELEM A MAŁOLETNIM

  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich jest Kierownik;
  2. Standardy Ochrony Małoletnich określają, jakie zachowania i praktyki są dozwolone, a jakie niedozwolone podczas wykonywania obowiązków przez Personel w kontakcie z małoletnimi na terenie Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia;
  3. Pracownicy zobowiązani są reagować na wszelkie objawy krzywdzenia małoletniego na terenie Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia, a w razie potrzeby, w zakresie swoich możliwości podejmować działania chroniące prawa oraz dobro małoletniego;
  4. Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra małoletniego oraz w jego interesie, z poszanowaniem jego godności i z uwzględnieniem jego emocji oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa;
  5. W komunikacji z małoletnim personel zobowiązany jest do:
    1. Respektowania Zasad Bezpiecznego kontaktu fizycznego i asekuracji
      Kontakt fizyczny Personelu z Małoletnim jest co do zasady niedozwolony. Wyjątkami są sytuacje, w których kontakt uzasadniony jest przez okoliczności, np. asekuracja podczas korzystania z urządzeń i atrakcji w Centrum U7, Sali Zabaw Amazonia Gdynia, pomoc przy zakładaniu specjalnego obuwia, wsparcie przy przejściu przez przeszkody, pomoc przy ustawianiu odpowiedniej pozycji do rzutu kulą w sytuacji, gdy małoletni ma trudności z jej utrzymaniem lub prawidłowym ruchem, udzielanie pierwszej pomocy, zawsze z poszanowaniem przestrzeni osobistej małoletniego, unikając niepotrzebnego kontaktu. Każda interakcja fizyczna powinna być proporcjonalna do potrzeb sytuacji, zapewniając bezpieczeństwo i komfort małoletniego;
    2. Zachowania cierpliwości i szacunku oraz uwzględnienia dobra, godności i potrzeby Małoletniego, mając także na uwadze ewentualną niepełnosprawność małoletniego.
    3. Traktowania małoletniego z szacunkiem, bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie, narodowość czy niepełnosprawność;
    4. Uważnego słuchania i udzielania małoletniemu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji, mając także na uwadze ewentualną niepełnosprawność małoletniego;
    5. Powstrzymania się od: wszelkich działań, które mogą wzbudzać poczucie zagrożenia u małoletnich, używania wulgaryzmów oraz wulgarnych gestów, opowiadania niestosownych żartów, wygłaszania obraźliwych uwag, nawiązywania w wypowiedziach do aktywności i atrakcyjności seksualnej, zastraszania oraz wygrażania. Analogiczne zasady obowiązują również w sytuacjach, w których personel komunikuje się z osobą dorosłą, a małoletni jest świadkiem takiej rozmowy.
  6. Przemoc fizyczna, psychiczna i emocjonalna wobec małoletnich jest zabroniona. W szczególności zabrania się:
    1. Przemocy fizycznej takiej jak uderzanie, popychanie, duszenie;
    2. Przemocy psychicznej w tym krzyków, zastraszania, wyzywania, hate’u;
    3. Seksualizacji, czyli wszelkich zachowań o charakterze seksualnym wobec małoletnich, w tym dotykania, niestosownych uwag i gestów, flirtowania, wykonywania zdjęć czy nagrań.
  7. Niedopuszczalne jest krzywdzenie małoletniego poprzez krzyczenie do niego, z wyjątkiem sytuacji, w której zagrożone jest bezpieczeństwo małoletniego lub innych osób i w żaden inny sposób nie można go zapewnić;
  8. Personel powinien każdorazowo rozważyć, czy jego reakcja, komunikat bądź działania podejmowane wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, uzasadnione okolicznościami i możliwe do zrozumienia przez małoletniego;
  9. Małoletnich nie można w żaden sposób faworyzować ani dyskryminować ze względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, stopień sprawności fizycznej i umysłowej, status społeczny, pochodzenie etniczne i narodowe, religię i światopogląd, poglądy polityczne i inne;
  10. Kontakt personelu z małoletnimi powinien mieścić się jedynie w zakresie obowiązków personelu;
  11. Personel nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim wykraczających poza zakres obowiązków personelu oraz mających miejsce poza terenem Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych czy komunikatorach, bądź aranżowanie spotkań osobistych.
  12. Niedopuszczalne jest nawiązywanie przez personel z małoletnim jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym i romantycznym;
  13. Unikanie sytuacji, w których pracownik pozostaje sam na sam z małoletnim w pomieszczeniach nieobjętych monitoringiem, chyba że jest to absolutnie niezbędne i wynika z pilnych okoliczności. Każda taka sytuacja powinna być zgłoszona przełożonym i odpowiednio udokumentowana.
  14. Kontakt fizyczny personelu z małoletnim jest co do zasady niedozwolony. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy kontakt taki nie prowadzi do krzywdzenia małoletniego i jest uzasadniony okolicznościami:
    1. Profesjonalnych działań wykonywanych przez personel wobec małoletniego, takich jak przeprowadzenie zabaw animacyjnych, asystowanie w trakcie przeprowadzanych warsztatów,
    2. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia małoletniego lub w sytuacjach wymagających pomocy małoletniemu w czynnościach higienicznych,
  15. Kontakt z małoletnim każdorazowo powinien odbywać się z poszanowaniem jego zgody, nie mieć charakteru niestosownego, nieprzyzwoitego czy zawstydzającego, nie wiązać się z jakąkolwiek czynnością o charakterze seksualnym lub jakąkolwiek formą przemocy. Oceny stosowności kontaktu fizycznego z małoletnim personel każdorazowo dokonuje, bazując na swoim doświadczeniu, posiadanych kompetencjach oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto, uwzględnić należy kontekst sytuacyjny i kulturowy, wiek i płeć małoletniego, poziom jego rozwoju i sprawności intelektualnej oraz inne czynniki.

VIII. PROCEDURY INTERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIE LUB PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH

  1. Zachowanie czujności
    Personel jest zobowiązany do zachowania czujności na wszelkie przejawy krzywdzenia małoletnich;
  2. Rozpoznanie sytuacji
    1. Każdy pracownik, który zauważy objawy mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego (np. siniaki, rany, zmiany w zachowaniu, wycofanie społeczne), zobowiązany jest natychmiast podjąć działanie. Objawy mogą dotyczyć przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej lub zaniedbania. Każdy z gości Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia, także posiada prawo do zgłoszenia niepokojących objawów do personelu.
    2. Personel zobowiązany jest reagować na informacje sugerujące przejawy krzywdzenia małoletnich.
    3. Pracownik zobowiązany jest reagować na wszelkie przejawy krzywdzenia Małoletnich, w szczególności, gdy:
      1. Małoletni zgłasza pracownikowi, że jest/zostało skrzywdzone;
      2. Członek personelu sam zauważył takowe zdarzenie (np. bicie małoletniego);
        zgłasza się inna osoba (świadek) krzywdzenia małoletniego;
      3. Małoletni posiada widoczne ślady przemocy, takie jak liczne siniaki, nietypowe poparzenia, liczne opatrunki na ciele, zadrapania niejasnego pochodzenia i/lub zapytane o relacje łączące z dorosłym i/lub okoliczności związane z ww. urazami odpowiada nerwowo, niespójnie, chaotycznie lub nie chce wcale udzielać odpowiedzi – w związku z czym nie można racjonalnie wyjaśnić ich pochodzenia;
      4. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego przebywającego na terenie Centrum U7 lub Sali Zabaw Amazonia Gdynia, należy przeprowadzić rozmowę z małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie oraz opiekunem małoletniego, a także oddzielnie z małoletnim krzywdzonym i jego opiekunem.
  3. Zgłoszenie bezpośrednio do Kierownika oraz organów
    1. Członek personelu, który otrzyma informację, zauważy lub podejrzewa, że małoletni jest lub może być krzywdzony, niezwłocznie podejmie działania interwencyjne zapobiegające krzywdzeniu oraz zawiadomi kierownika, który w razie potrzeby zawiadomi uprawnione organy;
    2. Każde zgłoszenie musi być udokumentowane, a wszystkie istotne informacje natychmiast przekazane Kierownikowi/ odpowiednim służbom.
    3. Kierownik w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego niezwłocznie podejmie działania w celu wyjaśnienia podejrzeń i poinformuje właściwe organy państwa o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego.
  4. Sporządzenie raportu o incydencie
    1. W przypadku powzięcia przez personel podejrzeń, że małoletni jest krzywdzony, personel ma obowiązek zgłoszenia incydentu i przekazania uzyskanej informacji Kierownikowi. Zgłoszenie incydentu ma formę pisemną lub maila.
    2. Zgłoszenie zawiera:
      1. Datę, godzinę, miejsce incydentu,
      2. Opis zaobserwowanych objawów i zachowań,
      3. Ewentualnych świadków oraz podjęte działania,
      4. Osoby, którym zgłoszono incydent.
  5. Zapewnienie natychmiastowego bezpieczeństwa małoletniemu
    Należy zapewnić bezpieczne środowisko małoletniemu, co może obejmować:

    1. Odseparowanie małoletniego od potencjalnego sprawcy;
    2. Udzielenie wsparcia psychologicznego;
    3. Monitorowanie stanu małoletniego;
  6. Powiadomienie opiekunów prawnych
    W przypadku, gdy opiekunowie nie są podejrzani o krzywdzenie małoletniego, należy ich niezwłocznie poinformować o sytuacji i podjętych działaniach.
    W przypadku podejrzenia, że opiekunowie mogą być sprawcami, informuje się wyłącznie organy ścigania.
  7. Dokumentacja incydentu
    1. Każdy etap interwencji, od zgłoszenia do zakończenie sprawy, musi być udokumentowany.
    2. Raport obejmuje:
      1. opis zdarzenia;
      2. podjęte działania;
      3. informacje dotyczące kontaktów z opiekunami i organami ścigania;
      4. W przypadku zaistnienia podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę Małoletniego kierownik ma obowiązek zabezpieczyć i przekazać właściwym organom dostępny materiał dowodowy, w tym w szczególności nagrania z monitoringu
  8. Ochrona prywatności i poufność
    Wszystkie informacje o incydencie są poufne i dostępne wyłącznie dla osób bezpośrednio zaangażowanych w proces interwencji oraz odpowiednich organów.
  9. Odpowiedzialność dyscyplinarna
    Personel, który zignoruje podejrzenie krzywdzenia, będzie podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej.
  10. Współpraca z organami ścigania i analiza przypadku.
    Centrum U7 oraz Sala Zabaw Amazonia Gdynia zobowiązuje się współpracować z organami ścigania w trakcie dochodzenia. Po zakończeniu interwencji dokonuje się analizy incydentu, by poprawić działania prewencyjne.
  11. W przypadku, gdy personel zauważy naruszenie powyższych zasad przez innych członków personelu, zobowiązany jest podjąć odpowiednie procedury interwencyjne:
    1. W przypadku nieznacznego naruszenia zasad oraz jeżeli leży to w jego kompetencjach, członek personelu może zainterweniować bezpośrednio i samodzielnie (np. poprzez zwrócenie uwagi).
    2. W przypadku znacznego naruszenia zasad lub gdy personel nie posiada kompetencji i możliwości osobistej interwencji, powinien niezwłocznie poinformować o zaistniałej sytuacji Kierownika.
    3. Oceny sytuacji, w której łamane są powyższe reguły personel dokonuje w oparciu o posiadane doświadczenie oraz o ogólnie panujące zasady społeczne, a także w oparciu o obowiązujące przepisy.
  12. W przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, personel ten zostanie niezwłocznie odsunięty od pracy i kontaktu z małoletnimi, na czas niezbędny do wyjaśnienia sprawy.
  13. Opiekunowie Małoletnich przebywających w Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia mają prawo do wszelkich informacji na temat zdarzeń́ dotyczących ich dziecka, które miały miejsce na terenie Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia. Informacje na temat małoletniego udzielane są jedynie jego opiekunom lub upoważnionym organom. Ewentualne zapisy monitoringu wydawane są jedynie na pisemną prośbę właściwych organów.

IX. BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI

  1. Małoletni traktują się wzajemnie z szacunkiem oraz uwzględniają we wzajemnych kontaktach swoją godność oraz potrzeby.
  2. Centrum U7 oraz Sala Zabaw Amazonia Gdynia wspiera budowanie pozytywnych relacji między małoletnimi. Wszelkie działania mają na celu integrację i wzajemne wsparcie małoletnich.
  3. Małoletni szanują wzajemnie swoje prawo do prywatności.
  4. Małoletni traktują siebie wzajemnie w sposób równy, tj. bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność fizyczną, status społeczny, etniczny, religijny, kulturowy, światopogląd.
  5. Małoletni mają zakaz stosowania wobec siebie jakiegokolwiek rodzaju przemocy, zarówno fizycznej, jak i psychicznej, w szczególności: bicia, gryzienia, szarpania, popychania, szturchania, grożenia, manipulowania, zastraszania.
  6. Personel ma obowiązek monitorować interakcje między małoletnimi i reagować na wszelkie oznaki przemocy fizycznej, psychicznej lub emocjonalnej pomiędzy nimi. Szczególną uwagę należy zwrócić na przypadki molestowania seksualnego, przemocy słownej oraz wykluczenia społecznego.
  7. Centrum U7 oraz Sala Zabaw Amazonia Gdynia dba o przeciwdziałanie seksualizacji relacji między małoletnimi oraz podejmowanie działań w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek nadużyć o charakterze seksualnym. Personel jest zobowiązany do natychmiastowego zgłoszenia podejrzeń kierownikowi lub odpowiednim organom.
  8. Małoletni mają zakaz utrwalania, poprzez nagrywanie dźwięku, fotografowanie, filmowanie, jak również udostępniania wizerunku innego małoletniego osobom trzecim;
  9. Małoletni mają zakaz spożywania, jak również wzajemnego nakłaniania się do spożywania wszelkiego rodzaju używek, w tym: alkoholu, napojów energetycznych, papierosów lub innych wyrobów tytoniowych na terenie obiektu;
  10. Personel monitoruje, czy małoletni nie mają kontaktu z substancjami odurzającymi, takimi jak narkotyki, alkohol, nikotyna. Wszelkie przypadki związane z zażywaniem tych substancji przez małoletnich są zgłaszane kierownikowi lub odpowiednim służbom.
  11. Personel zapewnia prawidłową realizację powyższych wymogów poprzez:
    1. czuwanie nad bezpieczeństwem małoletnich,
    2. czuwanie nad odpowiednim zachowaniem małoletnich,
    3. czuwanie nad przestrzeganiem przez małoletnich zasad wynikających z niniejszego dokumentu oraz innych obowiązujących regulaminów,
    4. wspieranie małoletnich w trudnych sytuacjach poprzez udzielenie pomocy w poszukiwaniu rozwiązań w przypadku wystąpienia konfliktów,
    5. informowanie małoletnich o obowiązujących zasadach i możliwych konsekwencjach spowodowanych niezgodnym z nimi zachowaniem.
  12. Na wszelkie nieodpowiednie zachowania personel zobowiązany jest reagować w sposób odpowiedni do wieku małoletniego oraz zaistniałej sytuacji poprzez upomnienie lub zwrócenie uwagi opiekunowi małoletniego.

X. PROCEDURA INTERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO PRZEZ INNEGO MAŁOLETNIEGO

  1. W przypadku krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego, personel, który jest świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:
    1. Przerwać negatywne zachowania uczestników zdarzenia i rozdzielić strony,
    2. Odizolować krzywdzonego od sprawcy,
    3. W razie konieczności, udzielić pierwszej pomocy pokrzywdzonemu,
    4. Zawiadomić o zdarzeniu opiekunów małoletnich oraz kierownika,
    5. Sporządzić notatkę ze zdarzenia,
    6. W sytuacjach krytycznych (zagrożenia zdrowia lub życia), personel wzywa pomoc medyczną, a w razie potrzeby także odpowiednie organy i instytucje.
  2. Wspólnie z opiekunem małoletniego krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań, a z opiekunem małoletniego krzywdzonego należy opracować plan zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

XI. OCHRONA DANYCH I WIZERUNKU MAŁOLETNICH

  1. Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych i wizerunku. Przetwarzanie danych osobowych małoletnich, w tym ich wizerunku, odbywa się na podstawie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (RODO) oraz ustawy o ochronie danych osobowych. Kluczową podstawą prawną jest zgoda opiekunów prawnych małoletnich, która uzyskana jest poprzez akceptację regulaminu i podpisanie oświadczenia przed rozpoczęciem przetwarzania. Zgoda może być wycofana w każdej chwili, a wycofanie zgody nie wpływa na legalność przetwarzania, które miało miejsce przed wycofaniem.
  2. Firma zarządzająca zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
  3. Firma zarządzająca, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku małoletnich;
  4. Dane osobowe małoletnich są przetwarzane zgodnie z zasadami rzetelności, legalności, przejrzystości oraz minimalizacji danych.
  5. Centrum U7, Sala Zabaw Amazonia Gdynia gromadzi i przetwarza wyłącznie te dane, które są niezbędne do realizacji celów, dla których zostały zebrane;
  6. Dane osobowe oraz wizerunek mogą być przetwarzane wyłącznie w celach określonych w momencie uzyskania zgody, takich jak marketing, dokumentacja pobytu w Centrum U7, Sali Zabaw Amazonia Gdynia.
  7. Każde przetwarzanie danych w innych celach wymaga zgody opiekuna małoletniego.
  8. Wizerunek małoletnich może być wykorzystywany w materiałach promocyjnych (np. na stronach internetowych, w mediach społecznościowych).
  9. Centrum U7 i Sala Zabaw Amazonia Gdynia zapewnia, że dane osobowe przetwarzane bez zgody opiekunów (np. dane konieczne do realizacji obowiązków prawnych) są zgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
  10. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy poinformować przedstawiciela ustawowego lub opiekuna o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek małoletniego i w jakim kontekście będzie wykorzystywany;
  11. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda przedstawiciela ustawowego, opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana;
  12. Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą monitoringu wizyjnego służącego do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się na terenie Centrum U7, Sali Zabaw Amazonia Gdynia nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego, ani jego opiekuna. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do tych celów.
  13. Centrum U7 i Sala Zabaw Amazonia Gdynia stosuje odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby chronić dane osobowe małoletnich przed przypadkową utratą, zniszczeniem, nieautoryzowanym dostępem, zmianą czy ujawnieniem. Dane są zabezpieczone przed nieuprawnionym przetwarzaniem za pomocą środków takich jak szyfrowanie, dostęp ograniczony wyłącznie dla upoważnionych osób, procedury nadzoru i audytu.
  14. W przypadku naruszenia ochrony danych osobowych, które mogłoby prowadzić do ryzyka naruszenia praw lub wolności małoletnich, Centrum U7 i Sala Zabaw Amazonia Gdynia zobowiązuje się niezwłocznie poinformować odpowiednie organy nadzorujące oraz opiekunów prawnych.
  15. Dane osobowe małoletnich są przechowywane tylko przez czas niezbędny do realizacji celów, dla których zostały zebrane. Po upływie tego okresu, dane są usuwane lub anonimizowane zgodnie z zasadami ochrony danych.
  16. W przypadku przetwarzania wizerunku małoletnich w celach marketingowych, okres przetwarzania wizerunku wynika z celów promocyjnych.
  17. Opiekunowie prawni małoletnich mają prawo do:
    1. Dostępu do danych osobowych swoich dzieci, w tym do informacji o celu, zakresie i sposobie przetwarzania danych.
    2. Sprostowania nieprawidłowych danych osobowych lub uzupełnienia niekompletnych danych.
    3. Żądania usunięcia danych w sytuacjach, w których nie istnieje podstawa prawna do ich dalszego przetwarzania.
    4. Ograniczenia przetwarzania danych osobowych, w przypadku kwestionowania prawidłowości przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu.
    5. Sprzeciwu wobec przetwarzania danych w oparciu o uzasadnione interesy Centrum U7/ Sala Zabaw Amazonia Gdynia lub przetwarzania w celach marketingowych.
  18. Wszelkie pytania, wnioski lub skargi dotyczące przetwarzania danych osobowych i wizerunku małoletnich należy kierować do wyznaczonego Inspektora Ochrony Danych, który nadzoruje zgodność działań Centrum U7, Sali Zabaw Amazonia Gdynia z przepisami o ochronie danych osobowych.
  19. Opiekunowie prawni mają prawo zgłaszać skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uznają, że przetwarzanie danych małoletnich narusza przepisy prawa.

XII. MONITOROWANIE AKTYWNOŚCI W SIECI ORAZ NA URZĄDZENIACH ELEKTRONICZNYCH

  1. Firma zarządzająca udostępnia małoletnim dostęp do Internetu przez sieć WI-FI, na terenie Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia;
  2. Urządzenia elektroniczne z dostępem do Internetu, udostępnione przez firmę zarządzającą, mogą być używane przez małoletnich wyłącznie za zgodą i pod nadzorem opiekuna małoletniego,
  3. W przypadku wykrycia zagrożenia lub nieodpowiednich treści na udostępnionych urządzeniach, personel jest zobowiązany do niezwłocznego poinformowania opiekuna małoletniego oraz kierownika.
  4. Personel monitoruje sposób korzystania przez małoletnich z urządzeń elektronicznych, aby zapobiegać narażeniu na treści szkodliwe lub nieodpowiednie, a także utrwalanie wizerunku innych małoletnich bez ich zgody. W przypadku zauważenia przez personel odtwarzania treści niebezpiecznych na urządzeniach prywatnych lub stosowania cyberprzemocy, fakt ten podlega zgłoszeniu opiekunowi celem wdrożenia działań zapobiegawczych. W przypadku zauważenia przez personel, że doszło do stosowania cyberprzemocy powiadomione zostają odpowiednie organy, w tym policja.

XIII. MONITOROWANIE I AKTUALIZACJA STANDARDÓW

  1. Co najmniej raz na dwa lata firma zarządzająca dokonywać będzie oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami;
  2. Wnioski z przeprowadzonej oceny firma zarządzająca będzie dokumentować na piśmie.

XIV. ZASADY UDOSTĘPNIANIA STANDARDÓW

  1. Firma zarządzająca udostępnia Standardy na stronie internetowej Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia oraz w punktach recepcji Centrum U7 oraz Sali Zabaw Amazonia Gdynia.
  2. Standardy Ochrony Małoletnich są udostępniane personelowi, małoletnimi oraz ich opiekunom w każdym momencie na ich żądanie.

XV. SPOSÓB DOKUMENTOWANIA ORAZ PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO

  1. Zgłoszenia i incydenty są dokumentowane przez firmę zarządzającą w formie pisemnej lub email.
  2. Dokumentacja incydentów jest przechowywana w sposób zapewniający poufność i bezpieczeństwo danych, zgodnie ze standardami bezpieczeństwa danych osobowych przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia roku, w którym miało miejsce zgłoszenie lub incydent.